Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elsősegély 1.

2008.04.29

Borogatás:

(Segíti a sejtek, szövetek anyagcseréjét, gyorsítva a gyógyulást.)

 

Fél liter langyos vízbe, fél deci ecet (vagy patikában kapható Burofix tbl-ból készíthető hasonló borogatás). Intimbetétet belemeríteni, kicsit kinyomkodni. Ez kerül a sérült testrészre, majd fáslival célszerű rögzíteni.

Igen hatékony fájdalom-, gyulladás-, duzzanatcsökkentő, ha közvetlen előtte Phenylbutazonnal vékonyan bekenjük a területet.

Ez akár egész éjjel rajta maradhat.

 

 Jegelés:

(Közvetlenül a sérülést után, jelentősen csökkenti a gyulladás, vérömleny, duzzanat mértékét, mivel összehúzza az ereket, 1-2 nap elteltével már tilos, ilyenkor lassítaná a regenerációt.) 

 

 Friss sérülések után 1-2 napig. (Utána célszerű áttérni a borogatásra.) Szintén remek az intimbetét. Vízbe merítve, neylonzacskóban a fagyasztóba kell tenni félórára, majd 10 percig jegelni a területet. Három óránként lehet ismételni.

Kiegészíthető gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító helyi készítményekkel: Bevérzés, duzzanat esetén pld-ul DOLOBENE, vagy Flector, Diclofenac, Fastum gél, Phenylbutazon, stb., gyógynövénykrémek: árnika, feketenadálytő.

A sérült testrészt magasra fel kell pócolni (ez azt jelenti, hogy bokasérülésnél pldul két nagy párnán pihenteted a lábad, magasabban legyen a szívvonalnál, közben mondjuk tévézel.) FONTOS! A jeges tárgy közvetlenül ne érintkezzen a bőrrel! (Kéztörlőbe, konyharuhába csomagoljuk, úgy kerüljön a fájó testrészre.) Napközben érdemes fáslit használni.

 

 Vagy-vagy! Több készítmény egyidejűleg nem jó!

FONTOS! HA A TÜNETEK 24 ÓRÁN BELÜL NEM ENYHÜLNEK, ORVOSHOZ KELL FORDULNI! HA A SÉRÜLÉS MOZGÁSKORLÁTOZOTTSÁGGAL, BEVÉRZÉSSEL, JELENTŐS DUZZANATTAL STB. JÁR, AKKOR AZONNAL.

 

 Lágyéksérülések:

 

Borogatás, szoros, elasztikus (biciklis-nadrág) javasolt. (A labdarúgók között igen gyakori a lágyéksérv, ezért fontos, hajlam esetén a védelem.)

 

Medvepuszi: 

 

A sérülés napján segíthet a jegelés (fájdalomcsillapító hatás), fent említett gyulladáscsökkentő kenőcsök, elsősorban DOLOBENE gél, Bayolin-kenőcs, Venoruton gél, fásli. Masszírozni TILOS!, FONTOS: ha éjjel a fájdalom fokozódik, tűrhetetlenné válik, azonnal orvoshoz kell fordulni! Edzésmunka egyénileg mérlegelendő, szoros, combot végig beborító elasztikus (biciklis) nadrág viseletével.

 

MINDEN SPORTSÉRÜLÉSNÉL LEGFONTOSABB GYÓGYÍTÓ ERŐ, AZ IDŐ! Komolyan kell venni a pihentetést, a későbbi kiújulások, esetleg maradandó károsodások elkerülése végett.

 

Vigyázzatok magatokra, és egymásra!

 

(A diclofenac-tartalmú készítményekkel (elsősorban tablettákkal) nagyon óvatosan kell bánni. A Nemzetközi Kardiológiai Társaság az elmúlt hónapokban ezeket a készítményeket találta felelősnek a sportolók szívpanaszainak hátterében. Viszonylag rövid múltú szerek, melyeket előszeretettel használnak a versenysportolók aktivizálásában. Ez azt jelenti, hogy elnyomva a tüneteket a sportoló munkában maradhat. Egyre többször, egyre többet adagolnak, melyek aztán másodlagosan károsíthatják a szívizmot. Fontos tehát, hogy semmilyen készítmény nem helyettesítheti a természetes, pihentetéssel elért gyógyulást.)

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.